Omgaan met online reviews: waarom, hoe en wat?

Iedere ondernemer weet: de beste reclame is mond-tot-mondreclame. Zo gaat het ook online. Meer dan de helft van de consumenten vertrouwt eerder reviews dan advertenties, ook als die van totaal onbekende mensen zijn. Zijn nieuwe klanten belangrijk voor jou, dan zijn reviews ook belangrijk voor jou.

Waarom?

  1. Beoordelingen verhogen de geloofwaardigheid van je bedrijf - 65% van de online klanten geeft de voorkeur aan winkelen op websites met klantrecensies. Reviews helpen het publiek om sneller en beter beslissingen te nemen.

  2. Beoordelingen verbeteren de positie in zoekmachines - Klantenreviews helpen bij het verbeteren van de positie van je winkel/bedrijf in zoekmachines en vergroten de zichtbaarheid voor het publiek. Door beoordelingen is je website met regelmaat voorzien van nieuwe -gebruikers gegenereerde- content en dat vindt Google net belangrijk!

  3. Recensies geven een onbevooroordeeld inzicht - Authentieke en organische beoordelingen van mensen die een product of dienst van uw website hebben gekocht.

  4. Feedback helpt je betere producten aan te bieden. Wanneer een klant online een product beoordeelt, kom je meer te weten over hun voorkeuren. Met andere woorden, feedback en beoordelingen van klanten informeren je over het koopgedrag van jouw publiek.

  5. Kortom: goede beoordelingen laten zien dat je goed bezig bent en slechte beoordelingen laten je zien waar je nog kunt bijschaven.

Hoe verzamel ik reviews?

Als je merkt dat je moeite hebt met het activeren van je klanten, dan kun je er altijd een beloning aan koppelen. Dan zijn je klanten eerder geneigd de tijd te nemen voor hun beoordeling. Stel er bijvoorbeeld een kortingscode tegenover die ze kunnen gebruiken bij een volgende bestelling. Dan weet je zeker dat ze terugkomen!

Hoe reageer ik op negatieve beoordelingen?

Ga er niet van uit dat je steeds een 5/5 moet halen - nobody's perfect. Er is altijd wel iemand die in zijn perceptie wat te klagen heeft. Daarom zou het raar zijn als je alleen maar goede reviews hebt. Dit kan onbetrouwbaar overkomen. Zelfs de beste bedrijven hebben nu eenmaal te maken met azijnpissers.

“Ga er niet vanuit dat je steeds een 5/5 moet halen. Dit kan onbetrouwbaar overkomen.”

Als je een slechte beoordeling krijgt, dan is het belangrijk dat je er goed mee omgaat. Ook al heb je met de beste intenties gehandeld, verplaats je in de schoenen van je klant en bekijk wat beter had gekund. Reageer op de klant en los het probleem op. Probeer de negatieve ervaring om te zetten naar iets positiefs. Laat je klanten weten wat je met hun feedback hebt gedaan. Op die manier voelen zij zich gewaardeerd. Heb je laten zien dat je hun problemen hebt opgelost? Dan komen ze wellicht nog bij je terug.

Het verkrijgen van goede reviews is dus in alle opzichten positief voor je bedrijf. Het publiek is er gevoelig voor, je valt beter op in de zoekresultaten en je creëert vertrouwen tijdens het aankoopproces van je nieuwe klant.

Lijkt je dit wat?

Bel mij op 0476 49 69 36, mail silke@commsi.be of laat hier gewoon een berichtje achter, dan contacteer ik je snel terug.

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×