Hoe win je jouw inactieve klanten terug?

Terugkerende klanten geven gemiddeld het meeste uit en delen het vaakst positieve ervaringen. Je kan dus beter inactieve dan nieuwe klanten verleiden tot een aankoop. Maar hoe pak je dit aan? Ik leg het jou snel en eenvoudig uit!

1. Analyseer jouw doelgroep

Voor je aan de slag kan met de winback-campagne moet je eerst jouw klanten opdelen in 3 groepen: de loyale klanten, de terugkerende klanten en de verloren klanten. De loyale klanten zijn klanten die vaak en veel bij jou kopen. Daarnaast heb je de terugkerende klanten die regelmatig kopen en de verloren klanten. Ze zijn al een tijdje inactief.

Het doel van de campagne is om inactieve klanten wakker te schudden en opnieuw te doen kopen. Deze groep is de meest relevante doelgroep voor de terugwin-campagne.

2. Toon interesse in hun persoonlijke voorkeuren

Eenmaal je jouw doelgroep hebt bepaald, is het belangrijk om eerst de aandacht te trekken en zo het vertrouwen weer op te bouwen. Benader je klanten niet met dwingende call-to-actions en acties. Dat schrikt de klanten af.

Toon zeker interesse in de persoonlijke voorkeuren van je klanten. Geen idee wat hun voorkeuren zijn? Vraag het hen. Met de juiste vragen kan je inzicht krijgen in je klanten. Vervolgens kan je de klantenervaring verbeteren en ook je e-mails personaliseren. Uiteindelijk zal dit leiden tot meer interactie en nieuwe aankopen.

3. Verstuur meerdere e-mails

Het zou toch mooi zijn als je inactieve klanten na één mail al een aankoop doen. In realiteit komt dit niet veel voor. Bereid een reeks van e-mails voor in de vorm van een automation. Zo win je langzaam maar effectief het vertrouwen van je klanten terug.

4. Blijf contact houden met je klant

Blijf je klanten op de hoogte houden met nieuwe producten die aansluiten op hun persoonlijke voorkeuren. Bijvoorbeeld wanneer een nieuw product beschikbaar is, gelijkaardig aan het product dat hij/zij heeft gekocht. Doordat je klant eerder interesse heeft getoond, is de kans groot dat ze je nieuwe product kopen.

Klaar om je inactieve klanten wakker te schudden? Commsi helpt je graag.

Lijkt je dit wat?

Bel mij op 0476 49 69 36, mail silke@commsi.be of laat hier gewoon een berichtje achter, dan contacteer ik je snel terug.

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×