In 3 stappen naar werkelijk effectieve content

Wat voor content past het beste in je strategie? Kies je voor een whitepaper, een grappige quote of een handige instructievideo? In dit artikel leg ik in drie stappen uit hoe je van gewone content wérkelijk effectieve content maakt.

1. Welke soorten content zijn er?

Er bestaan allerlei indelingen en benamingen, maar wij onderscheiden contenttypen en contentvormen. Bij contenttypen gaat het over de inhoud van de content: waar gaat de content in de kern over? Wil je je publiek informeren, instrueren of vermaken?

- Informatieve content

Informatieve content is content die informatie geeft over een merk, product of kennisdomein. Deze informatie kan tot inspiratie dienen, of gaan over specifieke productinformatie die helpt bij het nemen van de aankoopbeslissing. Een voorbeeld van informatieve content is een kijkje achter de schermen bij een bedrijf, of het geven van betrouwbare informatie over ingewikkelde zaken.

- Instructieve content

Instructieve content is een onderdeel van informatieve content. Deze content bevat een stapsgewijze leidraad hoe een consument een product kan gebruiken of toepassen. Populair in contentmarketing zijn bijvoorbeeld de how to-video’s. Deze content heeft vaak niet direct het doel om te verkopen; de content is bedoeld om de consument relevante en leerzame informatie te geven die hem ondersteunt bij het oplossen van een probleem of inspireert om iets nieuws te maken. Met instructieve content kan de consument direct aan de slag.

- Emotionele content

Emotionele content deelt niet zozeer informatie, maar speelt in op het gevoel van de ontvanger. Een merk kan bijvoorbeeld een aansprekende foto of mooie spreuk delen, of een ontroerende video of grappige video plaatsen. Deze content kan een link hebben met het merk of producten, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn (een spreuk van Einstein kan enkel ter inspiratie dienen). Wel is het relevant dat de content past bij het merk.

- Contentvormen

Bij een tekst is de prikkel van de zintuigen minimaal: het is een statische uiting waarin alleen je ogen nodig zijn om de content tot zich te nemen.

Een foto prikkelt de zintuigen meer dan tekst. Hoewel ook deze uiting statisch is, zorgt het beeld en de vele kleuren voor een grotere zintuiglijke sensatie.

Een video beschouwen we als de meest dynamische contentvorm: de visuele zintuigen worden door het bewegende beeld geprikkeld, en de vaak bijbehorende audio geven de oren goed de kost.

Stap 2:

Een veelbesproken indeling is de contentmarketingpiramide (3H-model) met aan de smalle top Hero content, in het midden Hub content en op de brede bodem Help (of hygiëne) content.

Hero content

Met Hero content kun je in korte tijd veel aandacht genereren voor de content en het merk. Het bereik wordt bovendien vergroot als mensen de content delen met hun netwerk. De content moet daarom opvallend en aantrekkelijk zijn. Mensen moeten de content niet alleen leuk vinden, maar ook graag verder verspreiden. Zo kun je de aandacht van het brede publiek op je merk richten.

 

Hub content

Hub content zorgt ervoor dat prospects of klanten regelmatig in contact komen met jouw merk of producten. Door op periodieke en regelmatige wijze relevante content te verspreiden, leren mensen je beter kennen en weten ze wanneer ze nieuwe content kunnen verwachten. Vaak willen ze zelfs meer over je weten, waardoor ze eerder geneigd zijn om hun gegevens achter te laten in ruil voor meer content die aansluit bij hun behoeften.

 

Help content

Help content is de fundering van je contentmarketingstrategie. Deze basiscontent bevat alle benodigde informatie over je merk, producten en diensten. Mensen die zich dieper in de contentmarketingfunnel bevinden, kunnen zo de laatste puzzelstukjes vinden voordat ze zich aansluiten bij je merk en een eventuele productaankoop doen. Ook specifieke vragen die mensen bijvoorbeeld aan Google stellen, moeten naar jouw contentpagina leiden met deze basiscontent (websitetraffic).

Stap 3: Wanneer kies je welke content?

Hero content: video is ideaal

Emotionele content in de vorm van video’s is ideaal. Emotionele content is de beste manier om user generated content op gang te brengen en zo het bereik van de content te verhogen. Ook van video’s is bekend dat ze het bereik van content verhogen. Bovendien kunnen ze beter de aandacht trekken en vasthouden dan content die minder de zintuigen prikkelen. Voorbeelden van geschikte Hero content zijn vlogs, bloopers...

 

Hub content: een combinatie van informatieve en emotionele content

We raden een combinatie van informatieve en emotionele content aan. Informatieve content verhoogt op korte termijn de productkennis en werkt op lange termijn verbindend. Emotionele content verhoogt eveneens de merkbetrokkenheid. Als vorm lijkt tekst meer geschikt dan video, omdat deze geloofwaardiger wordt gevonden. Bovendien kunnen mensen bij tekst zelf het tempo bepalen waarmee ze de content tot zich nemen. Voorbeelden: infographics, nieuwsbrieven en tijdschriften.

 

Help content: zorg voor informatieve en instructieve content

Help content bevat een stabiele basis met informatieve content, aangevuld met relevante instructieve content. Informatieve content is waardevol omdat mensen hier verreweg het meest naar zoeken online, deze content is dan ook noodzakelijk op je contentpagina. Instructieve content is waardevol, omdat mensen met specifieke how to-vragen verwachten merkcontent te vinden die hen helpt om deze vragen op te lossen. Van alle contenttypen wordt dit type merkcontent bovendien het meest geloofwaardig gevonden. Voorbeelden: how to-video’s en gebruiksaanwijzingen, webinars, blogs en whitepapers.

 

Helemaal mee? Of net niet? Ik help je graag met het schrijven van de juiste content die werkt!

Lijkt je dit wat?

Bel mij op 0476 49 69 36, mail silke@commsi.be of laat hier gewoon een berichtje achter, dan contacteer ik je snel terug.

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×