5 fouten die je beter vermijdt in je online advertentiecampagne

Je zet jouw bedrijf of dienst in de kijker via zoek- en sociale-mediaplatforms, en voert advertentiecampagnes uit? Goed bezig! Je target zorgvuldig maar krijgt niet de resultaten waarop je had gehoopt? Door het oplossen van deze 5 fouten kom je al een eind verder!

1. Het verkeerde platform kiezen voor je product

Kies niet alleen het platform dat jouw publiek het meest gebruikt. Kies het kanaal dat het beste werkt voor het type product of dienst dat je aanbiedt.

Lost uw product of dienst een probleem op waar mensen oplossingen naar zoeken? Dat is een goede reden om een zoekplatform zoals Google Adwords te gebruiken. Als je product geschikt is voor demo's of als je iets hebt om aan je publiek uit te leggen, overweeg dan om een video te maken en te promoten op YouTube.

Als uw product niet iets is waarnaar mensen zoeken en het zich niet echt leent voor video, maar u probeert de nieuwsgierigheid van mensen te prikkelen, overweeg dan om advertenties op Facebook of Instagram te kopen.

2. Verkeer naar het platform van een concurrent leiden

Je hebt een geweldige video voor je product gemaakt en deze op YouTube gepost. Je wilt natuurlijk dat veel mensen het zien, dus koop je wat advertentieruimte op Facebook om zo verkeer naar je YouTube-video te leiden. Slecht idee. Het is duur en niet effectief. Op die manier stuur je de mensen naar een concurrerend platform en dat presteert vaak niet goed. Het is beter om je video rechtstreeks up te loaden op Facebook en via die weg je video te promoten. Op die manier blijven de bezoekers op het platform.

3. Je publiek targeten met te veel kenmerken

Natuurlijk is het mogelijk om je doelgroep te algemeen in te stellen. Bijvoorbeeld iedereen in West-Vlaanderen, of op een heel algemene zoekterm zoals "hondenvoer". Als uw zoekterm of doelgroep te algemeen wordt gedefinieerd, wordt uw advertentie niet gezien omdat grote spelers met dikke portemonnees jou gewoonweg overbieden.

Maar ook het omgekeerde gebeurd: te specifiek willen zijn. Sommigen zullen een doelgroep instellen die te specifiek is: 65-jarige gepensioneerde mannen die in de scheepvaartindustrie werkten of met een zeer specifieke zoekterm. Over de hele linie zien we dat een iets bredere doelgroep doorgaans voordeliger is.

4. Bieden tegen jezelf

Dit kan gebeuren als je twee versies van dezelfde advertentie op hetzelfde platform draait, gericht op dezelfde doelgroep, maar de advertenties hebben twee verschillende call-to-actions. Zo moedig je bijvoorbeeld mensen aan om je website te bezoeken, terwijl de ander hen vraagt om zich aan te melden voor een nieuwsbrief. Op die manier bied je tegen jezelf en verhoog je de prijs.

In plaats daarvan zou ik adviseren om één call-to-action in te zetten, maar twee of meer advertenties te gebruiken, zodat je kan zien welke het beste werkt. Op de meeste platforms kan je A / B testen. Als dit niet het geval is, kan je handmatig van advertentie wisselen om te zien welke het beste presteert.

5. Te lang dezelfde ad ongewijzigd laten

Ik merk dat veel bedrijven een advertentie maken en deze een tijdje laten draaien. Ze zijn blij met de resultaten waardoor ze zich een maand of langer niet opnieuw aanmelden. Maar al deze platforms werken het beste als je het af en toe eens checkt en het wekelijks aanpast. Wanneer je jouw ad van dichtbij opvolgt, zal je op tijd merken wanneer de doeltreffendheid van je ad zakt.

Ben jij tevreden van de resultaten van je online advertentiecampagne? Welke fouten heb jij wel eens gemaakt en hoe heb je die opgelost?

Lijkt je dit wat?

Bel mij op 0476 49 69 36, mail silke@commsi.be of laat hier gewoon een berichtje achter, dan contacteer ik je snel terug.

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×