14 manieren om de betrokkenheid op Facebook te vergroten

Facebook kondigde begin dit jaar aan dat de newsfeed op Facebook verandert en het moeilijker wordt om bereik te halen. Je hebt het intussen misschien zelf al opgemerkt dat het een uitdaging is om je volgers te bereiken. Als marketeer is het niet fijn om deze trends te zien. Maar er zijn manieren om dit verlies aan organisch bereik op Facebook te bestrijden en ik wil graag enkele strategieën met jou delen. Daar gaan we...

Het starten van een Facebook-pagina kan gemakkelijk zijn, maar met het dalende organische bereik en engagement kan het groeien van een Facebook-pagina een uitdaging zijn. Hier zijn de 14 tactieken die je vandaag kunt proberen om je betrokkenheid bij Facebook te vergroten:

1. Focus op kwaliteit

Het is beter om enkele keren een kwalitatieve post te publiceren dan een paar keer per dag een flauwe post online te plaatsen. Het vinden van geweldige content kost tijd en je hebt niet altijd de tijd om dat te doen. Focus daarom op kwaliteit!

 

2. Post wanneer je fans online zijn

Vroeger konden we uitgaan van een universele beste tijd om op Facebook te posten: in de vroege namiddag. Maar nu niet meer.

Nu heeft elk merk zijn eigen perfecte tijd om te plaatsen. Dat komt omdat de beste tijd om te posten afhankelijk is van verschillende factoren die specifiek zijn voor elk merk: in welke branche ben je actief? Waar is je publiek gebaseerd? Wanneer gebruiken jouw volgers Facebook? Om je beste tijd te kennen, kijk je best naar je eigen gegevens. Via de statistieken van je pagina, heb je het tabblad 'Berichten'. Daar zie je wanneer je Facebookfans elke dag van de week online zijn.

3. Creëer specifiek voor Facebook

Wat werkt op Instagram of Twitter werkt misschien niet altijd op Facebook. Hashtags zijn bijvoorbeeld geweldig op Instagram en GIF's zijn geweldig op Twitter maar beide minder op Facebook.

4. Probeer video's

Als je je afvraagt welke Facebook-berichten je kunt maken, dan moet je video's proberen.

Van wat we dit jaar hebben gezien, presteren video's het beste op Facebook qua bereik en betrokkenheid. Video's krijgen nu gemiddeld tweemaal het niveau van betrokkenheid van andere postformaten.

Hier volgen nog drie tips om het maximale uit je video's te halen:

- Upload uw video's op Facebook: video's die op Facebook zijn geüpload, hebben gemiddeld 110 procent hogere betrokkenheid en een 478 procent hogere share-rate dan YouTube-links, volgens een onderzoek van zes miljoen Facebook-posts.

- Experimenteer met vierkante video's: die behalen hogere gemiddelde weergaven en betrokkenheid dan landschapsvideo's, vooral op mobiele apparaten.

- Ondertitels toevoegen: 93 procent van de videoweergaven wordt bekeken zonder geluid.

5. Ga live

Facebook heeft het afgelopen jaar ook veel aandacht besteed aan hun Live-video's.

Ze hebben hun algoritme aangepast om livevideo's hoger te rangschikken wanneer ze live zijn dan wanneer ze niet langer live zijn. Facebook meldde dat "Mensen gemiddeld meer dan 3x meer tijd besteden aan het kijken naar een Facebook Live-video in vergelijking met een video die niet meer live is" en "mensen meer dan 10 keer meer commentaar geven op Facebook Live-video's dan op reguliere video's".

Om je op weg te helpen met Facebook Live-video's, volgen hier een aantal ideeën die je kunt proberen:

- Ga achter de schermen van een evenement, tijdens je job of op kantoor

- Ask-Me-Anything-sessie

- Deel wekelijks een tip

6. Deel curated content

Er zijn twee soorten curated content die u kunt delen:

- Inhoud van derden van andere merken

- Gebruikers gegenereerde inhoud van uw klanten. Denk maar aan beoordelingen over jouw product of dienst.

7. Vraag naar meningen

Het is misschien voor de hand liggend dat mensen reageren als ze iets te zeggen hebben. Maar soms bieden we ze geen kans om iets te zeggen! Vragen stellen is een goede manier om onze volgers een kans te geven hun gedachten te delen.

8. Boost je top posts

Als je een budget hebt voor Facebook-advertenties, overweeg dan om je best presterende posts te verbeteren. Uw best presterende posts zijn bewezen inhoud - inhoud waarvan bewezen is dat ze uw publiek aanspreken. Dit maakt ze geschikt voor een boost. Met de juiste advertentietargeting blijven deze posts meer mensen aanspreken en bereiken ze nog meer mensen. En je hebt hier niet veel geld voor nodig.

9. Hergebruik je top posts

Naast het boosten van je top posts, kun je ze ook hergebruiken.

Dit zal u helpen meer waarde uit uw inhoud te halen. Wanneer u een stuk inhoud van hoge kwaliteit opnieuw plaatst, kan dit vaak evenveel bereik en betrokkenheid genereren als het oorspronkelijke bericht (soms, meer), waardoor de waarde van die inhoud wordt verdubbeld. Maak bijvoorbeeld een video van een populaire blogpost.

10. Kijk naar andere Facebookpagina's

Het landschap van sociale media verandert voortdurend. Wat vandaag werkt, werkt misschien morgen niet meer. Het kan handig zijn om van andere Facebook-pagina's te leren en te zien wat voor hen werkt. Facebook biedt hiervoor een uitstekende functie: Pagina's om in het oog te houden. Dit vind je terug onder statistieken wanneer je naar onder scrolt.

 

11. Experimenteer met nieuwe content

Een andere manier om bij te blijven met het steeds veranderende landschap van sociale media is om voortdurend te experimenteren met nieuwe inhoud. Enige tijd geleden waren afbeeldingen het beste type inhoud om betrokkenheid te stimuleren. Nu nemen video's de leiding. Merken die al op video waren voordat het de norm werd, konden het meest profiteren van de trend.

12. Beantwoord reacties

Als je betrokkenheid wilt met je volgers, kun je dit eenvoudig proberen wanneer ze reageren: beantwoord al hun opmerkingen. Dit zorgt ervoor dat ze zich gehoord voelen en meer bereid zijn om in de toekomst commentaar te geven op je Facebook-berichten.

Daar is ook een psychologische verklaring voor. Moira Burke, die 1200 Facebook-gebruikers bestudeerde, ontdekte dat gepersonaliseerde berichten bevredigender zijn voor de ontvanger dan een simpele like.

13. Organiseer (af en toe) een wedstrijd

Er zijn twee dingen die we in gedachten moeten houden bij het organiseren van giveaways:

- Doe ze slechts af en toe. Regelmatig weggeefacties kunnen je volgers soms irriteren (tenzij dat het hoofddoel van je Facebook-pagina is). Ik zou aanraden om een paar weken of maanden tussen te laten.

- Geef relevante geschenken.

14. Maak een Facebook-groep

Tot slot, een mogelijke oplossing voor het dalende organische bereik en engagement op Facebook is om een Facebook-groep te starten en deze te koppelen aan uw Facebook-pagina. Een Facebook-groep met je meest geëngageerde volgers genereert waarschijnlijk meer discussies dan je Facebook-pagina.

Oké, dat waren mijn tips. Welke tactieken heb je geprobeerd en werkten (of niet) voor jou? Welke tactieken zou je graag in de toekomst willen proberen?

Lijkt je dit wat?

Bel mij op 0476 49 69 36, mail silke@commsi.be of laat hier gewoon een berichtje achter, dan contacteer ik je snel terug.

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×